Ako vybrať zapletené kolesá?

Chceli by ste vlastnosti svojho bicykla posunúť zas o niečo ďalej? Zaobstarajte si nové zapletené kolesá. Vďaka nim môžete zlepšiť celkovú stabilitu pri jazde, odolnosť v náročnom teréne, ale aj rýchlosť. Vždy záleží, aký typ bicykla máte a čo od jazdy očakávate.

Chceli by ste vlastnosti svojho bicykla posunúť zas o niečo ďalej? Zaobstarajte si nové zapletené kolesá. Vďaka nim môžete zlepšiť celkovú stabilitu pri jazde, odolnosť v náročnom teréne, ale aj rýchlosť. Vždy záleží, aký typ bicykla máte a čo od jazdy očakávate.

Doba čítania 7 min.
Jakub, redakcia Heureka.sk

Zapletené kolesá a čím začať

Typ cyklistiky

Najprv si premyslite, kam a na akom teréne hodláte jazdiť najčastejšie. Od toho sa ďalej odvíjajú odporúčané veľkosti. Zapletené kolesá pre MTB si žiadajú priemer 27,5", 26" alebo 29". Cestné zapletené kolesá sú obvykle s priemerom 28".

Zapletená kolesá pre MTB Cestné zapletené kolesá

Osobné preferencie

Dôležité sú najmä v otázke orecha, náboja a upínacieho mechanizmu. V prvom prípade je väčšina modelov vhodná pre kazety prehadzovačiek Shimano i SRAM, niektoré orechy však budete môcť použiť iba pre jeden typ.

Bežne sa stretnete aj s kazetami ďalších výrobcov, ako je napr. Campagnolo. Náboje môžete vyberať z rôznych materiálov, najmä karbónu, ocele alebo hliníka. Dbajte tiež na rozmer ich osi a typ upínacieho mechanizmu – vybrať si môžete medzi rýchloupinákmi a pevnými závitmi.

Kompatibilita s bicyklom

Vybraný model musí pasovať na váš bicykel, preto si pred nákupom prejdite 5 základných bodov:

  • Kompatibilita orecha s kazetou

  • Kompatibilita s typom bicykla – cestný rám nebude dobre fungovať s horským zapleteným bicyklom a naopak

  • Veľkosť – niektoré rámy sú určené pre konkrétny rozmer kolies, iné umožňujú aj viac rozmerov

  • Systém bŕzd – niektoré zapletené kolesá sú vhodné iba pre kotúčové brzdy a iné zase výlučne pre klasické brzdy typu V, k čomu musia mať aj zodpovedajúcu brzdnú plochu na ráfiku

  • Veľkosť osi – bežné rozmery sú 12, 15 a 20 mm

Typy výpletov kolies podľa parametrov

Priemer

Priemer kolesa sa udáva v palcoch ("), kedy 1" zodpovedá 2,54 cm. Čím väčší priemer koleso má, tým lepšie sa vysporiada s nerovnosťami a skôr bude vyhovovať vyššej osobe.

Cestné a trekingové bicykle sa vyrábajú s pneumatikami s priemerom 28", preto sa viac hodia na jazdu s premenlivou dynamikou. Pri cestných bicykloch sa okrem palcov stretnete aj s milimetrami udávajúcimi obvod bicykla. Typicky ide o hodnoty 650 alebo 700. Horské bicykle môžete zaobstarať s týmito veľkosťami s tým, že väčší priemer ľahšie prekoná prekážky, nižšie sa zas lepšie ovládajú.

Ďalšie obľúbené priemery sú:

Predné

Zadné

Hmotnosť

Hmotnosť zapleteného kolesa ovplyvní celkovú rýchlosť a ovládateľnosť. Viac sa na ňu preto zamerajte, ak sa radi zúčastňujete športových výziev, pretekov alebo napríklad triatlonov. V prípade cestných bicyklov nájdete najľahšie modely pohybujúce sa okolo 600 g na zapletené koleso, pri horských modeloch sa jedná zhruba o 800 g.

V oboch prípadoch si za takú váhu priplatíte. Cenovo sa tieto kolesá môžu pohybovať rádovo v niekoľkých stovkách eur. Pokiaľ nepotrebujete špičkovú kvalitu, vystačíte si s modelmi okolo 1 kg.

Rozmery ráfika

Aby všetko správne sedelo, overte aj šírku ráfika. Pozor na to, že šírka sa môže udávať pri meraní zvnútra aj zvonku. Pri cestných bicykloch sa tento rozmer pohybuje od 19 do 25 mm mimo ráfika, trekingové modely potom bývajú široké 25–35 mm. V prípade horských bicyklov nájdete tento údaj väčšinou v palcoch a typicky sa jedná o 1,9-2,7".

Rovnako ako šírka sa aj výška ráfika odvíja od vášho štýlu jazdy. Na vyššom bicykli pocítite lepšiu aerodynamiku, naopak nižšie prevedenie sa vám bude lepšie ovládať a celkovo bude o niečo komfortnejšie. Na terénnu jazdu aj časté striedanie povrchov preto voľte výšku od 25 do 35 mm. Pri jazdení na hladkých cestách vám bude skôr vyhovovať veľkosť od 50 mm.

Druhy výpletov kolies podľa materiálu

Pri hľadaní vhodného modelu najčastejšie narazíte na hliník, dural alebo karbón. Lacnejšie aj cenovo priemerné kolesá budú skôr vyrobené z prvých dvoch menovaných, pričom dural je oproti hliníku mierne ťažší, zato výrazne pevnejší.

Kvalitnejšie kolesá sa vyrábajú z karbónu, ktorý kombinuje nízku hmotnosť s vynikajúcou pevnosťou. Za také prevedenie si však značne priplatíte. Obľúbené sú karbónové zapletené cestné kolesá.

Na výplet sa okrem hliníka a karbónu často využíva aj nerezová oceľ, ktorá je síce pomerne ťažká, ale veľmi odolná.

Vypletené kolesá a na čo sa ďalej zamerať

Počet drôtov

Počet drôtov má vplyv nielen na hmotnosť, ale aj odolnosť a stabilitu. Čím viac drôtov bude mať vaše zapletené koleso, tým lepšie rozloží záťaž. To vašej jazde síce dodá lepšiu oporu, avšak za cenu vyššej hmotnosti.

  • 24 drôtov – najľahšie zapletené kolesá určené najmä pre cestnú jazdu

  • 28 alebo 32 drôtov – zlatý stred pre menej vyhranených jazdcov

  • 36 alebo 40 drôtov – pri horských bicykloch do ťažšieho terénu býva kvôli väčšej záťaži počet drôtov vyšší, pre veľmi náročnú jazdu môžete siahnuť aj po 48

Čím viac drôtov bude zapletené koleso mať, tým bude ťažšie

Spôsob vypletenia

Spolu s počtom drôtov si u výrobcu môžete ďalej overiť spôsob ich usporiadania. Najčastejšie sa stretnete s trikrát kríženým výpletom, kedy každý drôt prejde medzi ráfikom a nábojom trikrát pod alebo nad iným drôtom. Pri menšom počte drôtov potom môžu byť kríženia iba dve.

Čisto aerodynamické kolesá využívajú radiálne usporiadanie bez kríženia, a to buď s väčším počtom rovnomerne rozložených drôtov, alebo menším, kedy sú vždy združené po dvojiciach alebo trojiciach.

Hmotnosť jazdca

Vozíte na bicykli viac príslušenstva? Skontrolujte si v špecifikáciách výrobku uvedenú maximálnu hmotnosť jazdca. Pokiaľ by ste ju dlhodobo prekračovali, mohlo by dôjsť k poškodeniu v podobe narušenia geometrie alebo prasknutiu výpletu. Väčšinou je však táto hmotnosť pomerne vysoká. K svojej vlastnej váhe preto radšej vždy pripočítajte nejakú rezervu.

Kvalita spracovania

O kvalite prevedenia vám napovie zakončenie drôtov pri náboji. Zatiaľ čo pri niektorých lacnejších bicykloch nájdete konce drôtov zahnuté do náboja, kvalitnejšie modely majú drôty zakončené priamou hlavičkou bez zahnutia. Tieto kolesá budú rozhodne pevnejšie. Ďalej sa zamerajte na pevnosť drôtov a prípadné konštrukčné nerovnosti alebo ostré hrany.

Pre náročnejších jazdcov môže byť dôležitým parametrom aj aerodynamika kolesa alebo jeho schopnosť znižovať odpor vzduchu. Tú ovplyvňuje najmä prevedenie výpletu a hĺbka ráfika. Aerodynamické kolesá síce bývajú o niečo ťažšie, ale kompenzujú to práve schopnosťou lepšie prerážať vzduch.

Duša

Zapletené kolesá môžete zakúpiť vo variantoch pre klasické usporiadanie s dušou a plášťom aj pre bezdušové plášte. Pokiaľ siahnete po prvom riešení, ľahšie sa vám bude v prípade väčšieho defektu opravovať a celkovo vás jeho výmena bude stáť menej.

Bezdušové plášte zase poskytujú lepšiu priľnavosť a kontrolu nad bicyklom pri nižšej hmotnosti. Pokiaľ sa rozhodnete pre bezdušový model, dajte si pozor na existenciu dvoch rôznych štandardov uchytenia, a síce UST a Tubeless Ready.

Ďalšie užitočné články